Beneficjenci mogą liczyć na roczne wsparcie w wysokości do 3096 zł. Świadczenie to, przyznawane dożywotnio, jest skierowane wyłącznie do byłych ratowników górskich i strażaków ochotników, którzy spełniają określone warunki.
Aby otrzymać świadczenie ratownicze, osoby zainteresowane muszą wykazać odpowiedni staż pracy: mężczyźni muszą mieć co najmniej 25-letni staż pracy i udowodnić udział w akcjach ratowniczych, podczas gdy kobiety muszą mieć 20-letni staż oraz potwierdzony udział w akcjach ratowniczych. Ważnym kryterium jest również aktywny udział w akcjach ratowniczych przed 31 grudnia 2011 roku. W celu potwierdzenia tego udziału, wnioskodawcy muszą dostarczyć pismo podpisane przez co najmniej trzy osoby, z których jedna powinna mieć doświadczenie w pełnieniu funkcji publicznych lub pracy w urzędzie administracji samorządowej, a jej staż pracy powinien pokrywać się z okresem, w którym wnioskodawca uczestniczył w akcjach ratowniczych.
Wnioski o przyznanie świadczenia ratowniczego należy składać do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej odpowiedniego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Wypłaty świadczenia są realizowane przez Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Świadczenie ratownicze jest wypłacane bez względu na wysokość zasadniczej emerytury i można je otrzymać do 15. dnia każdego miesiąca.
Mat. red. Fot. Pixabay