Straż Miejska w Częstochowie postanowiła zdecydowanie rozwiązać problem nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg elektrycznych. W związku z licznymi skargami mieszkańców oraz brakiem poprawy sytuacji mimo licznych apeli, strażnicy będą usuwać hulajnogi pozostawione w miejscach utrudniających ruch lub stwarzających zagrożenie dla innych użytkowników dróg. Usunięte pojazdy trafią na płatny parking miejski, a koszty ich usunięcia i przechowywania pokrywać będą właściciele.
Podstawą prawną tych działań jest artykuł 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem, pojazdy pozostawione w miejscach zabronionych i utrudniające ruch mogą być usunięte z drogi na koszt właściciela. Straż Miejska, po otrzymaniu zgłoszenia, będzie wydawać dyspozycję usunięcia hulajnogi i transportować ją na parking. Koszty tej usługi, określone w uchwale Rady Miasta, są dość wysokie. Obecnie za usunięcie hulajnogi trzeba zapłacić 166 zł, a za każdą dobę przechowywania doliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 32 zł.
W piśmie skierowanym do firmy wypożyczającej hulajnogi w Częstochowie, komendant Straży Miejskiej jasno zaznaczył, że hulajnogi porzucone na środku chodnika lub leżące na jezdni będą usuwane. Jest to reakcja na nieodpowiedzialne zachowanie części użytkowników oraz brak skutecznej współpracy ze strony operatora systemu.
Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz utrzymanie porządku w przestrzeni publicznej. Wysokie koszty związane z usunięciem i przechowywaniem hulajnóg mają zniechęcić właścicieli do nieprawidłowego parkowania pojazdów.