Częstochowa planuje kolejne inwestycje w rozwój zrównoważonego transportu publicznego. Miasto zamierza zmodernizować linię tramwajową na Kucelin oraz zakupić 43 nowoczesne, zeroemisyjne autobusy – 39 elektrycznych i 4 wodorowe – z dofinansowaniem sięgającym 85% wartości projektu ze środków unijnych w ramach programu FENIKS.
Pierwotnie rozważano budowę nowej linii tramwajowej na rozbudowującą się dzielnicę Parkitka, jednak po analizie technicznej i finansowej zdecydowano o zmianie kierunku inwestycji. Zamiast nowej linii, miasto postawiło na rozwój komunikacji autobusowej, co pozwoli objąć lepszym zasięgiem większą część dzielnicy, uniknąć wycinki drzew i ograniczyć negatywne skutki środowiskowe oraz komunikacyjne.
Decyzja ta podyktowana jest również względami ekonomicznymi. Koszt budowy linii tramwajowej oszacowano wstępnie na ponad 253 mln zł, z dużym udziałem kosztów niekwalifikujących się do dofinansowania. Tylko wkład własny miasta przekroczyłby 100 mln zł. Dodatkowo, eksploatacja nowej linii tramwajowej generowałaby znacznie wyższe koszty niż komunikacja autobusowa – koszt wozokilometra tramwaju w 2025 roku szacuje się na ponad 31 zł, wobec niespełna 10 zł dla autobusu.
Modernizacja tramwajowej trasy do Kucelina pozostaje jednak priorytetem – projekt zakłada przebudowę torowiska i infrastruktury towarzyszącej od ul. Gilowej do pętli Kucelin. Koszt inwestycji wyniesie ok. 72,5 mln zł, z czego niemal 44 mln zł pokryje unijne dofinansowanie. Miasto będzie także wnioskować o środki na zakup trzech nowych składów tramwajowych.
Równolegle planowane są również inwestycje drogowe poprawiające komunikację w dzielnicy Parkitka, w tym przedłużenie ul. Obrońców Westerplatte do szpitala oraz budowa brakującego odcinka ul. Małopolskiej, współfinansowana przez deweloperów działających w tym rejonie.
Częstochowa kontynuuje realizację programu „Lepsza Komunikacja”, stawiając na dostępny, efektywny i przyjazny dla środowiska transport publiczny.
fot. Łukasz Kolewiński/UM



