Rozpoczęła się kompleksowa modernizacja Promenady Czesława Niemena. Inwestycja jest częścią projektu budowy nowoczesnego węzła przesiadkowego na skrzyżowaniu ulic Fieldorfa-„Nila” i Gombrowicza.
Pierwsze wygrodzenia terenu wskazują, że wykonawca – zgodnie z zapowiedzią – rozpoczął prace budowlane w systemie „projektuj i buduj”. Zakres robót obejmuje nie tylko budowę węzła przesiadkowego, ale również przebudowę ścieżki rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż promenady. Powstaną nowe perony, miejsca postojowe, budynek socjalny oraz liczne udogodnienia dla rowerzystów. Wartość inwestycji to 22,5 mln zł, z czego aż 80% pokrywa dofinansowanie unijne.
Promenada zyska nowy wygląd i funkcjonalność. Modernizacja obejmuje wyraźniejsze oddzielenie tras dla pieszych i rowerzystów, montaż nowego oświetlenia oraz wymianę i uzupełnienie małej architektury. Uporządkowana zostanie także zieleń – przewidziano zarówno prace pielęgnacyjne, jak i nowe nasadzenia.
Pierwszy etap prac – przebudowa odcinka promenady od ul. Kiedrzyńskiej do skrzyżowania Brzeźnickiej/Wańkowicza – ma zostać ukończony jeszcze w tym roku. Całość inwestycji zakończy się jesienią 2027 roku. Realizację powierzono Przedsiębiorstwu Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
WĘZEŁ PRZESIADKOWY: GOMBROWICZA – PROMENADA NIEMENA – KIEDRZYŃSKA
Projekt obejmuje zagospodarowanie całego terenu objętego inwestycją i zakłada przebudowę istniejącej infrastruktury, m.in.:
- budowę pętli autobusowej z dostępem dla autobusów i samochodów osobowych oraz z miejscami postojowymi (36, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami),
- wymianę nawierzchni bitumicznej na całym obszarze pętli,
- budowę nowoczesnych peronów z przeszklonymi wiatami, zielonymi ścianami, ławkami, koszami, tablicami SDIP, gablotami i biletomatami,
- stworzenie wiaty rowerowej i zaplecza socjalnego dla kierowców (z sanitariatem i miejscem do odpoczynku),
- wprowadzenie oznaczeń w alfabecie Braille’a dla lepszej dostępności,
- korektę układu komunikacyjnego oraz przebudowę zieleni w obrębie pętli,
- instalację nowego oświetlenia LED i monitoringu,
- budowę dwóch nowych zatok autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją istniejących i montażem nowej infrastruktury przystankowej.
W ramach inwestycji zmieni się również układ pieszo-rowerowy wzdłuż promenady:
- przebudowa schodów terenowych na pochylnie, by ułatwić dostęp rowerzystom i osobom z ograniczoną mobilnością,
- przeniesienie głównej drogi rowerowej na południową stronę promenady, wśród istniejącej zieleni,
- dotychczasowa droga rowerowa po stronie północnej stanie się ciągiem pieszym z dopuszczonym ruchem rowerowym,
- wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz montaż nowej małej architektury i oświetlenia,
- uporządkowanie istniejącej zieleni i nowe nasadzenia,
- połączenie nowej drogi rowerowej z istniejącym układem drogowym przy rondzie na ul. Kiedrzyńskiej.
fot. Grzegorz Skowronek/UM

