Sezon 2025 przyniósł istotną zmianę w formule Indywidualnego Pucharu Ekstraligi U17. Zamiast dotychczasowych silników 250 cm³, młodzi żużlowcy rywalizują na pełnowymiarowych maszynach 500 cm³ – takich samych, jakimi ścigają się zawodnicy w PGE Ekstralidze. To zdaniem szkoleniowców, ogromny krok w kierunku przygotowania nastoletnich talentów, do dorosłego ścigania i wyższych kategorii wiekowych. Indywidualny Puchar Ekstraligi U17 nie jest tylko młodzieżowym turniejem – to systemowe narzędzie rozwoju. Dzięki startom na motocyklach 500 cm³ oraz rywalizacji na ekstraligowych torach zawodnicy mogą szybciej przystosować się do realiów wyższych lig i zdobywać bezcenne doświadczenie w trudnych warunkach, argumentują szkoleniowcy.
W nowej formule zawody rozgrywane są w ośmiu rundach, po jednej na torach każdego z klubów ekstraligowych. Nowością jest również uproszczony format, czyli 20 biegów według klasycznego układu tabeli biegowej bez finału. Każdy zawodnik walczy o punkty w klasyfikacji generalnej, więc by wygrać w całym cyklu, należy wykazać się regularnością i równą formą we wszystkich zawodach.
OSTATNIA PROSTA
Wczoraj, 4 sierpnia 2025, cykl zawitał do Częstochowy. W przedostatniej, siódmej rundzie tegorocznych zmagań, uwagę skupiali na sobie dwaj kandydaci do złota.
W klasyfikacji generalnej prowadzili Radosław Kowalski (Unia Tarnów) z dorobkiem 70 punktów. Tuż za jego plecami czaił się Mikołaj Duchliński (KS Toruń), który traci do lidera zaledwie 5 „oczek”.
Uwaga częstochowskich kibiców żużla skupiona była na występie dwóch zawodników Włókniarza Częstochowa – Dawida Rozpędka i Pawła Cabana, którzy swoje żużlowe licencje uzyskali niedawno, bo 8 kwietnia 2025 roku, właśnie na torze przy Olsztyńskiej. Dla obu młodych częstochowian była to pierwsza okazja do zaprezentowania się w oficjalnych zawodach tej rangi przed własną publicznością.
Dawid Rozpędek zajął 8. miejsce z dorobkiem 7 punktów. Choć dorobek ten mógł być okazalszy, gdyby w pierwszym biegu zdołał utrzymać swoją pozycję. Pomimo najlepszego startu i prowadzenia, przez popełnione na trasie błędy, ostatecznie zakończył rywalizację na czwartym miejscu. W dalszej części zawodów prezentował się jednak solidnie. W biegu 5 wygrał, a w kolejnych zdobył punkty, plasując się na miejscach 2 i 3. Jego występ pokazał, że brakuje mu jeszcze stabilności w jeździe na dystansie i w obronie pozycji.
Paweł Caban, który zakończył rywalizację na 11. miejscu z 5 punktami, miał trudniejszy dzień. Mimo dobrego startu i 2. miejsca w biegu 5, reszta zawodów nie przebiegła po jego myśli. Zajął głównie miejsca 3. i 4. Występ Pawła Cabana można uznać za poprawny. Ustrzegł się wyraźnych błędów, ale w jego stylu jazdy brakuje akcentów ofensywnych.
Obaj częstochowianie w pewnym sensie wykorzystali atut własnego toru i poprawili swoje wyniki względem wcześniejszej rundy w Lublinie (Rozpędek +2 pkt, Caban +4 pkt).
Zawody wygrał Igor Kordun (Gezet Stal Gorzów), a drugie miejsce zajął Antoni Kawczyński (PRES Grupa Deweloperska Toruń).
Ostatnia runda odbędzie się 11 sierpnia w Zielonej Górze. Liderzy cyklu zgodnie zgromadzili wczoraj po 11 punktów, więc o końcowym triumfie zadecydują zawody w Zielonej Górze.
Wyniki:
1. Igor Kordun (Gezet Stal Gorzów) – 14 (3,3,3,2,3)
2. Antoni Kawczyński (PRES Grupa Deweloperska Toruń) – 14 (3,3,2,3,3)
3. Radosław Kowalski (Innpro ROW Rybnik) – 11 (1,3,2,2,3)
4. Mikołaj Duchiński (PRES Grupa Deweloperska Toruń) – 11 (2,2,3,2,2)
5. Kacper Witrykus (Stelmet Falubaz Zielona Góra) – 10 (3,0,3,3,1)
6. Michał Psiuk (Orlen Oil Motor Lublin) – 10 (2,1,3,3,1)
7. Filip Bęczkowski (Gezet Stal Gorzów) – 10 (2,2,2,1,3)
8. Dawid Rozpędek (Krono-Plast Włókniarz Częstochowa) – 7 (0,3,1,1,2)
9. Rafał Grzędziński (Betard Sparta Wrocław) – 7 (2,1,1,2,1)
10. Bartosz Derek (PRES Grupa Deweloperska Toruń) – 5 (1,0,2,0,2)
11. Paweł Caban (Krono-Plast Włókniarz Częstochowa) – 5 (1,2,0,1,1)
12. Karol Szmyd (Orlen Oil Motor Lublin) – 4 (d,1,0,3,0)
13. Bartosz Rudolf (Stelmet Falubaz Zielona Góra) – 4 (w,w,1,1,2)
14. Krystian Gręda (Betard Sparta Wrocław) – 3 (3,u/-,-,-,-)
15. Kevin Iwański-Helt (Bayersystem GKM Grudziądz) – 2 (w,2,u,-,-)
16. Kacper Szarszewski (Bayersystem GKM Grudziądz) – 0 (0,0,0,0,0)
(DB)
Fot. Tomasz Wójciak