Brak informacji o zmianach w kursowaniu komunikacji miejskiej, problem z podjazdami dla niepełnosprawnych czy schodami ruchomymi na Dworcu PKP na Placu Rady Europy. Między innymi z takimi problemami muszą borykać się mieszkańcy Częstochowy na co dzień.
Redakcja Życia Regionu o sytuacji poinformowała jedna z mieszkanek miasta i nasza Czytelniczka, która jest niepełnosprawna. Kobieta od jakiegoś czasu zgłaszała w różnych instytucjach, w tym w Urzędzie Miasta, czy siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego m.in. trudność w dostępie do informacji o zmianach w kursowaniu poszczególnych linii MPK. Bez odzewu:
– Bardzo lekceważący sposób wobec pasażerów komunikacji miejskiej w Częstochowie. Linie zastępcze nie mają oznakowań gdzie się zatrzymuje autobus. Podobno były rozwieszone kartki z takimi informacjami, ale źli ludzie pozrywali (na przystanku przy ul. Kosmowskiej wisi kartka o zmianie kursów od czerwca, a od sierpnia jest kolejną zmiana i to nie jest zasygnalizowane). Najtrudniej mają osoby niepełnosprawne, które informacji nie widzą, bo te są zawieszane pod dachem przystanku. Podróżni odwiedzający nasze miasto z bagażem i walizkami również mogą mieć problem w przemieszczaniu się przez tę sytuację.
Nasza redakcja również kontaktowała się w tej sprawie z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, które przykazało skonsultować problem z Urzędem Miasta Częstochowy, twierdząc, że nie ponosi odpowiedzialności za powyższe sytuacje. Miasto natomiast stwierdza:
,, Każda zmiana trasy lub rozkładu jazdy linii komunikacyjnych jest poprzedzona opublikowaniem odpowiedniego komunikatu, który jest redagowany przez Wydział Inżynierii Miejskiej i Kontroli. Komunikat ten po uzgodnieniu jego treści, jest dystrybuowany wieloma kanałami, jak na przykład:
– strona internetowa Urzędu Miasta
– aplikacja LiveMPK
– profil „Komunikacja Miejska w Częstochowie” na Facebook’u
– ogłoszenia papierowe, umieszczane na przystankach komunikacyjnych
– komunikaty wyświetlane w dolnym wierszu w 50 tablicach elektronicznej informacji przystankowej na terenie Częstochowy.
Jeśli chodzi o informację papierową na przystankach, to jest ona umieszczana w ilości uzależnionej od potrzeb w danej sytuacji i wynosi o kilku do kilkuset sztuk. Komunikaty są umieszczane i serwisowane przez firmę zewnętrzną, na zlecenie MPK w Częstochowie S.A. Zarówno w naszym mieście, jak i innych ośrodkach, nie ma możliwości pilnowania, czy ktoś dla żartów lub złośliwie nie zerwie danego komunikatu. O ile jest taka możliwość lub komunikat ma obowiązywać przez dłuższy czas, to jest on naklejany w gablotach wiat przystankowych. Natomiast zdarzają się też przypadki wybijania szyb w gablotach i niszczenia informacji przystankowej. Jest to realnie sprawa nie do rozwiązania, gdyż wynika wyłącznie z kultury mieszkańców. W przypadku braku aktualnych komunikatów, można zadzwonić do Urzędu Miasta i zwrócić uwagę o taki przypadek. Wówczas komunikaty są na bieżąco uzupełniane w ciągu 1-2 dni roboczych. Ogólnie jednak zachęcamy do korzystania z informacji internetowej, w tym śledzenia fanpage’a „Komunikacja Miejska w Częstochowie” na Facebook’u.”
Mieszkańcy Częstochowy i przyjezdni mają mieszane odczucia, w zależności od wieku:
– Problem jest od dawna, dowiedziałem się o zmianach przypadkiem.
– Korzystam z aplikacji, przez to nie mam trudności.
– Brak wyraźnych oznaczeń dla autobusów zastępczych oraz brak aktualnych informacji sprawiły, że przemieszczenie się po mieście było dla mnie dużym wyzwaniem.
Nasza Czytelniczka korzysta również z transportu kolejowego, stąd często bywa na dworcu przy Placu Rady Europy. Jako osoba z orzeczeniem o niepełnosprawności ma problem z przemieszczaniem się na poszczególne perony:
– Kolejna kwestia to dworzec kolejowy. Są tutaj nieczynne schody ruchome, często nie działają windy i brakuje podjazdów dostosowanych do potrzeb inwalidów i podróżnych z bagażem.
Rzecznik prasowy Państwowych Kolei Państwowych S.A. odniósł się do problemu następująco:
– Obydwie windy w budynku dworca w Częstochowie są sprawne. Naprawa schodów ruchomych, które uległy awarii, została zlecona firmie zewnętrznej. Spodziewamy się, że nastąpi to we wrześniu. Po jej zakończeniu konieczne będzie jeszcze dopuszczenie schodów do ruchu przez Transportowy Dozór Techniczny, gdyż wymienione zostaną elementy związane z bezpieczeństwa ich użytkowania.
Wobec rosnącej liczby skarg i trudności zgłaszanych przez mieszkańców oraz odwiedzających miasto, władze lokalne i zarządcy infrastruktury powinni niezwłocznie zająć się rozwiązaniem tych problemów.
Kluczowe jest zapewnienie, aby informacje o zmianach w komunikacji były łatwo dostępne i aktualne, a infrastruktura dworca była w pełni dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Tylko kompleksowe podejście do tych kwestii pozwoli na poprawę komfortu podróżowania i życia w Częstochowie, eliminując istniejące niedogodności.
fot. freepik