Ile można przejechać autem na rezerwie? Jakie ryzyko niesie jazda przy niskim poziomie paliwa?
Jazda na rezerwie paliwa to temat, który często budzi ciekawość i wątpliwości wśród kierowców. Dla niektórych rezerwa to „awaryjny zapas”, na którym można dojechać do najbliższej stacji paliw, inni traktują ją jako dodatkowy element codziennej eksploatacji pojazdu. Jednakże, takie podejście jest nie tylko ryzykowne, ale również potencjalnie bardzo kosztowne.
Ile można przejechać na rezerwie paliwa?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy od kilku czynników, takich jak wielkość zbiornika paliwa, rodzaj silnika i styl jazdy. Zazwyczaj w momencie zapalenia się kontrolki rezerwy w baku znajduje się od 5 do 10 litrów paliwa, W autach z większym zbiornikiem rezerwa może wystarczyć na dłuższy dystans, natomiast w samochodach miejskich często ogranicza się do kilkudziesięciu kilometrów.
Warto pamiętać, że komputer pokładowy podający zasięg do całkowitego opróżnienia baku jest tylko orientacyjny. Część kierowców kontynuuje jazdę nawet po osiągnięciu wskazania „0 km”, co jest skrajnym ryzykiem.
Dlaczego jazda na rezerwie jest szkodliwa?
Jazda przy niskim poziomie paliwa może mieć negatywny wpływ na różne elementy pojazdu, prowadząc do kosztownych napraw. Poniżej opisano najważniejsze zagrożenia.
1. Uszkodzenie pompy paliwowej
Pompa paliwowa jest smarowana i chłodzona przez paliwo znajdujące się w zbiorniku. Jazda na rezerwie powoduje, że pompa nie ma odpowiedniego poziomu smarowania, co prowadzi do jej przegrzewania, a w konsekwencji zatarcia. Naprawa lub wymiana pompy paliwowej to wydatek sięgający nawet kilku tysięcy złotych.
2. Zanieczyszczenia w układzie paliwowym
Z biegiem czasu na dnie zbiornika gromadzą się osady, rdza i inne zanieczyszczenia. Przy niskim poziomie paliwa pompa może zassać te zanieczyszczenia, co prowadzi do zatkania filtra paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia wtryskiwaczy. Problemy te są szczególnie groźne w przypadku pojazdów z silnikami Diesla, które są bardziej wrażliwe na jakość paliwa.
3. Zapowietrzenie układu paliwowego
W przypadku silników wysokoprężnych (Diesla) jazda na rezerwie wiąże się z ryzykiem zapowietrzenia układu paliwowego. Jeśli do tego dojdzie, uruchomienie pojazdu może okazać się niemożliwe, a jego odpowietrzenie wymaga wizyty w warsztacie.
4. Problemy z elektroniką i sterownikiem silnika
Zanieczyszczenia w paliwie mogą prowadzić do zakłóceń w pracy silnika. Częstym skutkiem jest pojawienie się kontrolki „check engine”, co może być związane z problemami takimi jak wypadanie zapłonu, spadek ciśnienia wtrysku czy błędy odczytywane przez sterownik silnika.
Czy jazda na rezerwie zawsze kończy się awarią?
Sporadyczna jazda na rezerwie raczej nie powinna doprowadzić do poważnych uszkodzeń, o ile paliwo w baku nie jest zanieczyszczone, a wszystkie elementy układu paliwowego są w dobrym stanie. Niemniej jednak, regularne eksploatowanie pojazdu na niskim poziomie paliwa znacząco zwiększa ryzyko awarii.
Jakie są skutki dla samochodów benzynowych i Diesla?
W silnikach benzynowych problem z brakiem paliwa zwykle ogranicza się do zatrzymania pojazdu. Po zatankowaniu silnik z reguły uruchamia się bez większych trudności.
W przypadku Diesla sprawa jest bardziej skomplikowana. Zapowietrzenie układu paliwowego może uniemożliwić rozruch silnika, a usunięcie tego problemu często wymaga pomocy specjalisty.
Jak unikać problemów związanych z jazdą na rezerwie?
Najlepszym rozwiązaniem jest dbanie o to, aby w zbiorniku zawsze znajdowało się co najmniej 25% paliwa. Ogranicza to ryzyko przegrzania pompy paliwowej, zassania zanieczyszczeń oraz innych problemów związanych z układem paliwowym.
Choć wiele osób traktuje rezerwę paliwa jako „dodatkowy zapas”, warto unikać jazdy na niskim poziomie paliwa. Oszczędność kilku minut na tankowaniu może skończyć się kosztownymi naprawami, zwłaszcza w przypadku silników Diesla. Jeśli kontrolka rezerwy zapali się w trakcie jazdy, warto jak najszybciej udać się na stację paliw, by uniknąć niepotrzebnych problemów i stresu. W końcu dbanie o odpowiedni poziom paliwa to jeden z podstawowych elementów prawidłowej eksploatacji pojazdu.
Fot. Freepik